Statystyki

  • Odwiedziło nas: 1221243
  • Do końca roku: 277 dni
  • Do wakacji: 84 dni

Kalendarium

Piątek, 2024-03-29

Imieniny: Marka, Wiktoryny

"Podhale moja mała ojczyzna"

  

„PODHALE

MOJA MAŁA OJCZYZNA”

 

 

program do realizacji edukacji regionalnej

w wychowaniu przedszkolnym

 

 

 

 

     Małgorzata Jasuwienas

     Katarzyna Rusnak

 

PODSTAWA PROGRAMOWA – REALIZACJA

 

Prezentowany program został opracowany w oparciu o „Podstawę programową wychowania przedszkolnego dla przedszkoli i oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych” (Dz. U. Nr 2/2000 – Rozporządzenie MEN z dnia 1 grudnia 1999 r.) .

Wykorzystano również program „ABC...Program wychowania przedszkolnego XXI wieku” – Ewa Bełczewska, Maryla Herde, Elżbieta Kwiatkowska, Joanna Wasilewska, Anna Łada – Grodzicka (numer dopuszczenia DKW 4013-1/00.

 

Postawa programowa:

 

I. Poznawanie i rozumienie siebie i świata

 

-  Budzenie zaciekawienia  otaczającym światem poprzez prowokowanie pytań

    i dostarczanie radości odkrywania.

-  Tworzenie  sytuacji doskonalących pamięć, zdolność kojarzenia, umiejętność

    skupienia uwagi na rzeczach i osobach.

-  Wzbudzenie zainteresowań obrazem (ilustracją) i tekstem. 

-  Tworzenie warunków do doświadczeń językowych w zakresie reprezentaty-  

    wnej i komunikatywnej funkcji języka

-  Wykorzystywanie i tworzenie okazji do poznawania rzeczywistości:

     a/ przyrodniczej poprzez obserwowanie, eksperymentowanie, odkrywanie,

     b/ społeczno – kulturowej poprzez poznawanie zasad organizacji życia

społecznego, tradycji rodzinnej, regionalnej, narodowej oraz poznawanie

dzieł sztuki.

 

II. Nabywanie umiejętności poprzez działanie

 

-  Wspieranie samodzielnych działań dziecka

-  Umożliwianie dziecku ekspresji spostrzeżeń, przeżyć, uczuć w różnych

     formach działalności z zastosowaniem werbalnych i niewerbalnych

     środków wyrazu.

-  Wspieranie działań twórczych w różnych dziedzinach aktywności.

 

        

III. Odnajdywanie swojego miejsca w grupie rówieśniczej, wspólnocie

 

-  Uczucie nawiązywania bliskiego, serdecznego kontaktu z innymi osobami.

-  Tworzenie okazji do wymiany informacji, uczenie dyskutowania

     i dochodzenia do kompromisu.

 

- Tworzenie okazji do pełnienia przez dziecko różnych ról w układach

   interpersonalnych, ze zwróceniem uwagi na rolę dziecka w rodzinie.

 

         IV. Budowanie systemu wartości

 

-  Wprowadzenie dziecka w świat wartości uniwersalnych, np. dobro,

     miłość, piękno.

-  Pomaganie dziecku w poznawaniu różnych postaw bohaterów

    literackich, filmowych, próby ich oceny i uzasadnienia stanowiska.

 

 

 

 

 ORGANIZACJA PROCESU NAUCZANIA

 

         Wielu nauczycieli wychowania przedszkolnego realizuje w swojej pracy wychowawczo – dydaktycznej problematykę regionalną. Opracowany program, a zwłaszcza materiały pomocnicze mogą stać się inspiracją w osiągnięciu zamierzonych celów. Osiągnięcie celów będzie pełniejsze, jeżeli będą uwzględnione zasady dydaktyczne: poglądowości, systematyczności działań nauczyciela, aktywności wychowanków, stopniowania trudności, utrwalania wiadomości i umiejętności oraz zasada wiązania teorii z praktyką.

         Proponowane metody i formy  pracy z dziećmi to między innymi: zabawy (np. przy tańcach i piosenkach regionalnych, ruchowe, tematyczne), spacery, wycieczki krajoznawcze oraz przybliżające historię regionu, spotkania
z twórcami ludowymi i ludźmi różnych zawodów, udział dzieci w konkursach, wystawach, zajęciach muzealnych, eksponowanie prac plastycznych o tematyce regionalnej w przedszkolu i poza placówką np. TCKiS „Jutrzenka”, kultywowanie tradycji poprzez uroczystości przedszkolne np. „Andrzejkowe wróżby”, „Spotkanie ze św. Mikołajem”, i „Wigilijne spotkanie”.

         Istotne jest właściwe dobranie odpowiednich   środków dydaktycznych. Najważniejszą rolę odgrywa   bezpośredni kontakt z regionem wzbogacony środkami multimedialnymi, tekstami literackimi (między innymi pisanymi gwarą), zdjęciami, przewodnikami, folderami czy albumami itp.

Realizując program nauczyciel dobiera metody, formy i środki dydaktyczne do możliwości dzieci oraz rodzaju zajęć. Niezbędna jest współpraca nauczyciela z domem rodzinnym dziecka oraz środowiskiem lokalnym.

 

 

 

 CELE DZIAŁAŃ EDUKACYJNYCH

 

Cele ogólne

-         wszechstronny rozwój osobowości, wiedzy i umiejętności dziecka

-         nadanie należnej rangi kształceniu i wychowaniu regionalnemu

-         rozwijanie poczucia tożsamości z regionem, poznanie jego specyfiki

     i tradycji

 

 

Cele szczegółowe

-         rozwijanie i umacnianie aktywnego udziału dziecka w życiu wspólnot: rodzinnej, grupowej, przedszkolnej i lokalnej

-         kształtowanie właściwej postawy wobec najbliższych członków rodziny

-         interesowanie się historią i tradycjami swojej rodziny

-         bliższe zainteresowanie się pracą zawodową rodziców, dziadków, nazywanie wykonywanych zawodów

-         pamiętanie o uroczystościach rodzinnych, przygotowywanie prezentów
i składanie życzeń

-         rozwijanie umiejętności organizowania i przeżywania uroczystości przedszkolnych (np. samodzielne wykonywanie elementów dekoracyjnych)

-         kształtowanie właściwych postaw wobec wszystkich pracowników przedszkola i rozumienie znaczenia ich pracy

-         kształtowanie cechy przedszkolaka – patrioty poprzez zachęcanie do ambitnego i twórczego działania

-         nabywanie wiedzy dotyczącej przeszłości miasta, poznanie znaczących postaci, zabytków, miejsc pamięci i kultury

-         zaznajomienie z lokalnym symbolem – herb miasta oraz symbolami kraju

-         rozbudzanie miłości do języka, szacunku do symboli lokalnych i symboli naszej ojczyzny

-         poznanie zakładów i instytucji działających na naszym terenie

-         utrwalanie nawyków kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych

-         stwarzanie warunków postrzegania regionu „małej Ojczyzny” jako części naszej ojczyzny

-         poznawanie i kultywowanie tradycji lokalnych związanych ze świętami religijnymi, narodowymi i lokalnymi

-         kształtowanie poczucia przynależności do regionu

-         poznanie charakterystycznych cech krajobrazu najbliższej okolicy, ukształtowanie terenu, charakterystyczna fauna i flora

-         kształtowanie umiejętności dostrzegania piękna i oryginalności swojego regionu

-         rozumienie konieczności przestrzegania zasad, nie niszczenia przyrody oraz właściwego zachowania w rezerwatach przyrody

-         wzbogacanie wiadomości poprzez oglądanie tematycznych wystaw organizowanych dla dzieci, w przedszkolu (kąciki regionalne) przez muzea i lokalne ośrodki kultury

-         kształtowanie przywiązania do ojczystego folkloru poprzez słuchanie gwary i poznanie „baśniowej” przeszłości

-         poznanie wzorców zdobnictwa regionalnego w toku praktycznej działalności

-         rozpoznawanie i określanie charakterystycznych cech regionalnego stroju ludowego

-         kształcenie uczucia przywiązania i przynależności do ojczyzny

-         zaznajomienie z położeniem Polski w Europie, Podhala i zakopanego
w Polsce

-         kształtowanie szacunku wobec dorobku przeszłych pokoleń oraz podtrzymywania tradycji i zwyczajów dla następnych pokoleń

-         poznawanie nazw państw Europy, zwłaszcza sąsiadujących z Polską oraz kultury wybranego państwa

-         tworzenie warunków do wyrażania za pomocą różnych technik plastycznych własnych spostrzeżeń, wrażeń i doznań estetycznych

-         rozwijanie wyobraźni oraz ekspresji artystycznej w różnych dziedzinach
i dyscyplinach kultury – teatr, muzyka. plastyka, taniec

 

 

 

 TREŚCI PROGRAMOWE

 

Nauczyciel organizując zajęcia z dziećmi w wieku przedszkolnym,
w systemie zintegrowanym, decyduje o tym, które treści i w jakiej kolejności będą realizowane, pamiętając o zasadzie „ od tego, co najbliższe dziecku,
do tego, co najdalsze”.

 

1. NAJBLIŻSZE OTOCZENIE – DOM RODZINNY

 

-         Znajomość własnego imienia, nazwiska, nazwy miejscowości, adresu

-         Członkowie rodziny, ich pochodzenie, zajęcia (praca zawodowa), stopnie pokrewieństwa

-         Tradycje rodziny, jej pamiątki, wspólne świętowanie (urodziny, imieniny, inne święta), tradycyjne potrawy

-         Gry i zabawy (dzieci z dawnych lat porównywanie zabaw dzieci dawniej
i dziś)

 

 

2. NASZE PRZEDSZKOLE

 

-         Praca osób zatrudnionych w przedszkolu

-         Patron przedszkola – Kazimierz Przerwa – Tetmajer

-         Tradycje naszego przedszkola np.:

            Spotkanie ze św. Mikołajem.

      Wigilia z udziałem dzieci ze wszystkich oddziałów i personelu oraz

                 zaproszonych gości

                 Noworoczne spotkanie z rodzicami

                 Święto Babci i Dziadka

                 Spotkanie Jasełkowe

                 Bal karnawałowy z udziałem rodziców

                 Marzanna

                 Święto Matki i Ojca

                 Święto Dziecka

                 Pożegnanie Starszaków

 

3. NASZA MIEJSCOWOŚĆ

 

-         Historia, herb miasta, jego symbolika

-         Legendy i opowieści związane ze znaczącymi postaciami z historii miasta, z jego powstaniem tradycjami

-         Miejsca związane z historią i tradycjami np.

            Muzeum Tatrzańskie im. dra Tytusa Chałubińskiego

            Stary kościół parafialny

            Stary Cmentarz na „Pęksowym Brzysku”

            Muzeum Kornela Makuszyńskiego

           „Galeria malarstwa na szkle i rzeźby w drewnie” A i E Boguckich

            willa „Pyszna” przy ul. Chramcówki

-    Spotkania z twórcami ludowymi np. malarstwa na szkle, rzeźby

-         Spotkaniach z przedstawicielami miejscowych służb np. policjant, strażak, listonosz

-         Miejsca użyteczności publicznej np. szkoła, poczta, straż pożarna oraz punkty usługowe działające w pobliżu przedszkola np. placówki handlowe, piekarnia itp

-         Zwiedzamy nasze miasto

 

4. PODHALE – PIĘKNO I ORYGINALNOŚĆ REGIONU

 

-         Położenie geograficzne regionu

-         Walory przyrodnicze

-         Tatrzański Park Narodowy – formy ochrony środowiska

-         Typowe zajęcia ludności, dawniej i dziś

-         Elementy miejscowego folkloru: baśnie, podania, obrzędy, tańce, muzyka, stroje, zdobnictwo itd.

-         Język górali – gwara podtatrzańska

-         Wycieczki dydaktyczne

 

5. POLSKA – NASZA OJCZYZNA

 

-         Kim jestem?

-         Rozumienie pojęcia „ojczyzna”, znajomość godła, barw narodowych oraz hymnu

-         Ważne postacie, miejsca oraz wydarzenia historyczne

-          Sąsiedzi naszego kraju

  

  EWALUACJA

 

                  Opracowany program edukacji regionalnej jest programem otwartym, który podlegać będzie modyfikacji uwzględniającej opinie nauczycieli, dzieci i rodziców.

                  Pomocne w zbieraniu opinii będą np.:

-         ankiety dla rodziców i nauczycieli,

-         informacje przekazywane na bieżąco przez nauczycieli realizujących program,

-         bezpośrednie i pośrednie obserwacje dzieci,

-         wytwory prac dzieci oraz ich analiza,

-         wyniki konkursów np. plastycznych, recytatorskich