Statystyki

  • Odwiedziło nas: 1227403
  • Do końca roku: 256 dni
  • Do wakacji: 63 dni

Kalendarium

Piątek, 2024-04-19

Imieniny: Alfa, Leonii

Rozwój mowy u dzieci

 Rozwój mowy u dzieci

 Prawidłowy rozwój mowy dziecka stanowi podstawę globalnego rozwoju osobowości dziecka. Dzięki rozumieniu mowy poznaje ono otaczający świat, a dzięki umiejętności mówienia – potrafi ono wyrazić swoje spostrzeżenia, uczucia , pragnienia. Mowa jest jedną z tych sprawności człowieka, której musi się on nauczyć w dzieciństwie, podobnie jak wielu innych czynności ( siadania, stania, chodzenia). Kształtowanie się mowy dziecka ma ścisły związek z jego rozwojem społeczno – emocjonalnym. Dziecko uczy się naśladując innych ludzi, dlatego tak ważna jest m.in. rozmowa rodziców dziećmi. Tylko odpowiednia ilość ćwiczeń słownych może zapewnić prawidłowy rozwój mowy, a co za tym idzie – prawidłowy rozwój myślenia oraz umiejętności czytania i pisania. Częste kontakty słowne dziecka z otoczeniem, przyspieszają jego rozwój, doskonaląc wymowę, wzbogacając słownictwo, ucząc prawidłowego stosowania zasad gramatycznych.

Pamiętajmy, że rozwój mowy nie przebiega identycznie u wszystkich dzieci.

    Co warto wiedzieć o rozwoju Państwa pociech?

 

                             3 - latek

 

- rozumie to co do niego mówimy i spełnia proste polecenia,

- pytany podaje swoje imię,

- próbuje wykonywać codzienne czynności według podanych instrukcji,

- mówi dużo i chętnie, wypowiada kilkuwyrazowe zdania,

- zadaje pytania, nie zawsze jasno sprecyzowane,

- powinien wymawiać prawidłowo: wszystkie samogłoski
( nosowe ą może brzmieć jak om),, spółgłoski p, b, m, f, w, t, d, n, l, ś, ź, ć, ń k, ch, j, ł, dź.                               

 

                        4 - latek

 

- rozumie i wykonuje nasze polecenia ( zwierające wyrażenia

  przyimkowe na, pod, obok, za, itp.)

- rozpoznaje i nazywa podstawowe kolory,

- odpowiada na pytania ( dlaczego?)

- potrafi mówić o przeszłości, teraźniejszości i przyszłości, chociaż

  czasem myli określenia czasu,

- zadaje bardzo dużo pytań,

- powinien wymawiać: s, z, c, dz, ( twardo z zamkniętymi zębami),

 

                                          Uwaga!

 Nie zmuszamy dziecka do wymowy głoski ,,r’’, gdyż aparat mowy nie jest jeszcze
na to przygotowany i może dojść do wytworzenia nieprawidłowego dźwięku.

 

                                       5 - latek

 

- stosuje wypowiedzi wielozdaniowe, opowiada zdarzenia, opisuje

  przedmioty i ich zastosowanie, używa różnych przyimków

- potrafi wyjaśnić znaczenie słów,

- uwzględnia kolejność zdarzeń zależności przyczynowo – skutkowych,

- pojawia się głoska ,,r’’, czasami pojawiają się głoski sz, cz, ż, dż.

 

                                          6 - latek

 

- swobodnie posługuje się mową, świadomie używa jej do

  przekazywania swojej wiedzy, emocji,

- w sposób naturalny porozumiewa się z rówieśnikami i dorosłymi,

- używa  około 3000 słów,

- wymawia prawidłowo wszystkie głoski.

 

                  Co to znaczy prawidłowy rozwój mowy?

 

- dziecko mówi dużo i wyraźnie, wypowiadając wszystkie głoski

   poprawnie,

- wypowiedzi  jego są poprawne gramatycznie,

- rozumie co się do niego mówi,

- mówi melodyjnie i swobodnie tzw. czystym głosem ( nie nosowo), z

  zachowaniem intonacji, nie jąka się,

- język w czasie wypowiedzi układa prawidłowo w jamie ustnej, czyli

  przeważnie centralnie ( nie na boki) i nie wchodzi między zęby.

 

                                      Rodzicu!

 

  Co możesz zrobić dla poprawy rozwoju mowy swojego dziecka?

 

  • Jak najczęściej rozmawiaj ze swoim dzieckiem.
  • Pozwól mu mówić i słuchać.
  • Zawsze mów poprawnie, nie spieszczaj i nie zdrabniaj słów.
  • Mów do dziecka o tym, co w danym momencie jest ważne.
  • Zawsze cierpliwie odpowiadaj na pytania dziecka.
  • Podawaj do jedzenia pokarmy wymagające gryzienia ( naturalne ćwiczenia mięśni odpowiedzialnych za prawidłową wymowę).
  • Zwróć uwagę, czy dziecko nie obgryza paznokci i nie ssie palca
  •  ( może to doprowadzić do wad zgryzu).
  • Koniecznie dbaj o wyleczenie infekcji górnych dróg oddechowych, szczególnie długich katarów i chrypek.
  • Zwróć uwagę, czy dziecko dobrze słyszy i nie mówi podniesionym głosem lub nie pogłaśnia TV i radia.