Rozwój mowy u dzieci
Rozwój mowy u dzieci
Prawidłowy rozwój mowy dziecka stanowi podstawę globalnego rozwoju osobowości dziecka. Dzięki rozumieniu mowy poznaje ono otaczający świat, a dzięki umiejętności mówienia – potrafi ono wyrazić swoje spostrzeżenia, uczucia , pragnienia. Mowa jest jedną z tych sprawności człowieka, której musi się on nauczyć w dzieciństwie, podobnie jak wielu innych czynności ( siadania, stania, chodzenia). Kształtowanie się mowy dziecka ma ścisły związek z jego rozwojem społeczno – emocjonalnym. Dziecko uczy się naśladując innych ludzi, dlatego tak ważna jest m.in. rozmowa rodziców dziećmi. Tylko odpowiednia ilość ćwiczeń słownych może zapewnić prawidłowy rozwój mowy, a co za tym idzie – prawidłowy rozwój myślenia oraz umiejętności czytania i pisania. Częste kontakty słowne dziecka z otoczeniem, przyspieszają jego rozwój, doskonaląc wymowę, wzbogacając słownictwo, ucząc prawidłowego stosowania zasad gramatycznych.
Pamiętajmy, że rozwój mowy nie przebiega identycznie u wszystkich dzieci.
Co warto wiedzieć o rozwoju Państwa pociech?
3 - latek
- rozumie to co do niego mówimy i spełnia proste polecenia,
- pytany podaje swoje imię,
- próbuje wykonywać codzienne czynności według podanych instrukcji,
- mówi dużo i chętnie, wypowiada kilkuwyrazowe zdania,
- zadaje pytania, nie zawsze jasno sprecyzowane,
- powinien wymawiać prawidłowo: wszystkie samogłoski
( nosowe ą może brzmieć jak om),, spółgłoski p, b, m, f, w, t, d, n, l, ś, ź, ć, ń k, ch, j, ł, dź.
4 - latek
- rozumie i wykonuje nasze polecenia ( zwierające wyrażenia
przyimkowe na, pod, obok, za, itp.)
- rozpoznaje i nazywa podstawowe kolory,
- odpowiada na pytania ( dlaczego?)
- potrafi mówić o przeszłości, teraźniejszości i przyszłości, chociaż
czasem myli określenia czasu,
- zadaje bardzo dużo pytań,
- powinien wymawiać: s, z, c, dz, ( twardo z zamkniętymi zębami),
Uwaga!
Nie zmuszamy dziecka do wymowy głoski ,,r’’, gdyż aparat mowy nie jest jeszcze
na to przygotowany i może dojść do wytworzenia nieprawidłowego dźwięku.
5 - latek
- stosuje wypowiedzi wielozdaniowe, opowiada zdarzenia, opisuje
przedmioty i ich zastosowanie, używa różnych przyimków
- potrafi wyjaśnić znaczenie słów,
- uwzględnia kolejność zdarzeń zależności przyczynowo – skutkowych,
- pojawia się głoska ,,r’’, czasami pojawiają się głoski sz, cz, ż, dż.
6 - latek
- swobodnie posługuje się mową, świadomie używa jej do
przekazywania swojej wiedzy, emocji,
- w sposób naturalny porozumiewa się z rówieśnikami i dorosłymi,
- używa około 3000 słów,
- wymawia prawidłowo wszystkie głoski.
Co to znaczy prawidłowy rozwój mowy?
- dziecko mówi dużo i wyraźnie, wypowiadając wszystkie głoski
poprawnie,
- wypowiedzi jego są poprawne gramatycznie,
- rozumie co się do niego mówi,
- mówi melodyjnie i swobodnie tzw. czystym głosem ( nie nosowo), z
zachowaniem intonacji, nie jąka się,
- język w czasie wypowiedzi układa prawidłowo w jamie ustnej, czyli
przeważnie centralnie ( nie na boki) i nie wchodzi między zęby.
Rodzicu!
Co możesz zrobić dla poprawy rozwoju mowy swojego dziecka?
- Jak najczęściej rozmawiaj ze swoim dzieckiem.
- Pozwól mu mówić i słuchać.
- Zawsze mów poprawnie, nie spieszczaj i nie zdrabniaj słów.
- Mów do dziecka o tym, co w danym momencie jest ważne.
- Zawsze cierpliwie odpowiadaj na pytania dziecka.
- Podawaj do jedzenia pokarmy wymagające gryzienia ( naturalne ćwiczenia mięśni odpowiedzialnych za prawidłową wymowę).
- Zwróć uwagę, czy dziecko nie obgryza paznokci i nie ssie palca
- ( może to doprowadzić do wad zgryzu).
- Koniecznie dbaj o wyleczenie infekcji górnych dróg oddechowych, szczególnie długich katarów i chrypek.
- Zwróć uwagę, czy dziecko dobrze słyszy i nie mówi podniesionym głosem lub nie pogłaśnia TV i radia.